3 nätter i Bangkok

Det blev en natt till på Koh Chang, så jag anlände alltså till Bangkok på onsdag eftermiddag efter ännu en minst sagt fartfylld minibuss-resa.
 
Jag gjorde inte så mycket mer på onsdagen.
På torsdagen åkte jag till National Museum här i Bangkok. Jag har varit många museum i mitt liv, och detta ligger absolut inte i topp. Visserligen var jag lite för hungrig för att orka konsentrera mig, och den första byggnaden och ett tempel var coolt. Men annars var det super förvirrande, dålig belysning och allt var inte ens översatt till engelska. Säkert får man en mycket bättre upplevelse om man har en guide, men då måste man nog boka det på något vis med grupp, och nu är det ju dessutom lågsäsong.
Fanns mycket böcker i shopen, men det lilla fiket värmde färdigmat i mikro. Och ingen AC i museet var det heller, visst i templet går det ju inte med målningar på väggarna, men i nästan alla andra rum gick det ju att få till det.
 
Efter museet åkte jag till huvud-järnvägsstationen här i Bangkok. Då fick jag åka tunnelbana också, det finns en linje. (BTS/skytrain har två.) Där köpte jag tågbiljett till Chiang Mai, som går ikväll. Det är ett natt-tåg, 13 timmar.
 
Igår, fredag, åkte jag på dagsutflykt till Ayutthaya(typ omöjligt att uttala rätt). Det var det som var huvudstaden, där kungafamiljen hyste, innan man "flyttade" till Bangkok. Ca 10 mil upp längs floden från Bangkok.
Där finns det då en massa runiner kvar, hårt drabbat av krig och förfall. Staden är märkt någonting, världsarv eller liknande.
Jag åkte dit med minibus och när jag anlände var det direkt folk på mig och erbjöd turer med tuk-tuk runt till templen. Jag gick ju på detta så klart, men jag visste ju inte riktigt var jag skulle ta vägen. Jag ville till National museet och några ruiner. Borde ha prutat mer på tuk-tuken men så är det. Det som grämer mig mest är att jag sen såg massa turister som hade hyrt cyklar. För det mesta låg i samma område. Men jaja, jag åkte dyr tuk-tuk. Museet var lite bättre presenterat är i Bangkok, men än en gång behöver man en guide eftersom man inte vet något. Dessutom var det hur mycket skolbarn som helst där, i skoluniformer och som ropade hellohellohello! Och så vinkade jag lite och en massa fnitteranfall utlöstes. Och detvvar även en massa munkar som var på utflykt, med systemkameror och surfplattor, något som jag blev väldigt konfunderad över.
Efter 3 timmar var det minibus tillbaka till Bangkok, och dusch.
 
Mer än så har inte hänt. Imorgom är jag framme i Chiang Mai, jag har bokat ett hostel som jag hoppas är bra, och så får vi se vad jag hittar på.
 
Ska försöka lägga upp lite bilder, kommer i ett eget inlägg.
 
Bye, Anna :-) 
 

Kommentera här: