Djungelhajk på Koh Chang

Så på måndag morgon kl 9 gick jag till Sirena(vet inte hur hon stavar trots att hon sagt det 3 ggr) och Thomas, det engelska paret som bjudit med mig på hajk, eller treking som man säger.
De har varit över en vecka på ön och mopedat runt överallt, och nu skulle vi försöka hitta en övergiven väg som gick in i djungel och till andra sidan ön, som det såg ut på kartan iaf.
Vi klämde ihop oss på mopeden och åkte iväg, svängde av och in på en smal väg som sedan tog slut och vi började gå in i djungeln. Det första var att korsa en liten flod, så det var av med skorna på med skorna.
Sedan vandrade vi iväg, och vägen blev till stig som blev till ingenting. Träffade på en spindel också som vi tyckte var stor.
Vi vände om, och tog en annan stig som var mer upptrampad. Väldigt häftigt att vandra i djungeln. Vi stötte på ett område med bambu, vilket var väldigt häftigt. Där fann vi också en spindel, men denna var stor på riktigt, som en hand, med ansikte och huggtänder och allt.
Iaf, vi kände att det vore kul och skönt att hitta något ställe att bada i floden. Svetten rann. Och visst, på ett ställe gick stigen ner till floden, där det bildats som en pool, fanns till och med ett rep att svinga sig med. SÅ SKÖNT! Mycket bättre än havet, och vattnet var glasklart. Så häftigt. Ångrade dock för en stund att jag tagit träningstights när jag skulle klä på mig.
Vi fortsatte vidare och kom fram till en uttårkad flodfåra, som ledde mot floden vi badat i tidigare. Vi tyckte också att vi hörde ett vattenfall så vi bestämmde oss för att följa flodfåran ner. Men inget vattenfall, och det var för svårt att gå tillbaka i flodfåran så vi tänkte att om vi följer floden ner en bit hittar vi säkert tillbaka till stigen. Vi hoppade och försökte undvika vattnet och höll på. Efter en stund insåg vi att det var lika bra att gå i floden(liten och låg flod). Så då gjorde vi det i princip hela vägen tillbaka till badstället, där vi sedan fortsatte på stigen. Vi trodde att vi fann stigen en gång men hade fel och fick gå ner i floden igen. Tog en picknick-paus på en jättesten också.
Brydde mig inte om att ta av mig skorna när vi skulle över floden igen tillbaka till mopeden.
På vägen tillbaka stannade vi i en fiskeby, uppbyggd på pålar i vattnet till stor del, så klart påverkad av turism men eftersom det är lågsäsong var det inte så mycket folk och väldigt mysigt. Där åt vi en jättegod lunch med grillade räkor. Mm.
Och sen var vi tillbaka. Fråga mig inte hur lång tid vi gick osv, vet inte när vi kom iväg eftersom Sirena och Thomas försov sig, och jag kollar inte klockan så ofta.
På kvällen mötte jag upp dem igen för middag, en annan engelsk kille som dom lärt känna kom, vi gick ner till byn, satte oss på ett mysigt ställe som heter Stone Free då Sirena och Joe skulle se ett avsnitt av Breaking Bad. Thomas, som redan sett avsnittet visade mig hur jag laddar ner filmer etc. till min surfplatta, inte så svårt visade det sig, men jag är ju inte helt ny. Sedan gick vi till Joe och hängde på hans veranda i flera timmar. Pratade invandring, religion, seriemördare, journalistik, politik och andra viktiga saker, mycket trevlig kväll.
 
Amerikanskorna hade på söndagskvällen frågat mig om jag ville hänga på dom till Kambodja, när jag tillslut fann dom på måndag kväll för att säga att jag gärna hängde med visade det sig att de skulle sticka jättetidigt på morgonen, och jag min idiot hade lämnat in tvätt som skulle vara klart kl 11, så det blev tyvärr inget med det. Dock är jag pyttelite glad för det spöregnade hela morgonen, och spöregn här under regnperiod är något helt annat än spöregn hemma.
Nu ska jag istället stanna här en eller två nätter till och sedan förmodligen tillbaka till Bangkok lite kort.
 
Jag har massa bilder som jag vill vissa men som sagt så går det för trögt just nu. 
 
Nu vet jag inte när jag bloggar igen.
 
/Anna

Kommentera här: