Dalat

"Brolle" som jag skrev i förra inlägget var en snygg kille jag såg på hostelet i Saigon men som jag aldrig pratade med. 
Han checkade in på samma hostel som mig i Dalat på kvällen samma dag som jag kom. Han heter Chris, kommer från England och har flickvän. Vi har rest tillsammans från Dalat via Mui Ne, Nah Trang hit till Hoi An.
 
Första kvällen i Dalat var vi ett gäng från vårt hostel, 2 killar som bodde på hotel men som köpt motorcyklar av ägaren till hostelet och Klara och Johanna som påklädda i de varmaste kläderna vi hade, såg ut som jag gick ut i pyjamas, blev guidade av ägaren till hostelet till en lokal restaurang för lite lokal cousine. Vi hamnade i ett litet ljust rum på andra våningen och blev bjudna på grillspett och hot pot, soppa med nudlar, grönt grejs och kött. Väldigt trevligt! Sedan var det bara att traska tillbaka hem i kylan, Dalat är en väldigt lugn stad, och vi skulle ju upp tidigt nästa dag.
 
Hade baguette med jordnötssmör till frukost, såååå gott!
 
Så motorcykel turen.
Jag har aldrig kört motorcykel, eller vespa/moped som vi skulle kalla det hemma. Så innan turen började klockan 08 fick jag en snabblektion. Sedan bar det iväg.
Jag hade fått låna en hoodie av ägaren till hostelet men himlen var klarblå så efter ett tag blev det faktiskt riktigt varmt. 
Vi stannade först till vid en blomster odling. Något som dalat är känt för. Sedan blev det en längre sträcka förbi vägarbeten, trixigt och kul. Också fascinerande att se hur arbetarna arbetade med gamla metoder när då de hackade sten för hand.
Nästa stopp var kaffeplantage. Vietnamesiskt kaffe är ganska känt. Speciellt det kaffet där första steget för bönorna är att bli uppätna av en vessla som sedan bajsar ut dem då deras magar bara tar bort de två första skalen runt bönan. Sedan torkas det och ja görs till kaffe. Varan guide hade lite svår engelska.
Nästa stopp var rice wine tillverkning. Mycket stark alkoholdryck gjord på ris. Äckligt.
Mer körning, landskapet är fantastiskt i hela Vietnam, till ett stort vattenfall där vi krånglade oss ner till "botten" och stod som snett bakom, vilken kraft när man gick ut från den skyddande bergväggen!
Tempel och en stor leende buddha innan vi åkte hem till en familj, skulle vilja påstå övre medelklass, för lunch och en tupplur på köksgolvet.
Vidare till ett annat tempel område typ med stort tempel och boenden för munkar och fin trädgård. På väg tillbaka till Dalat stannade vi till vid en liten by med en jättestor tuppstaty och vår guide berättade lite om olika traditioner och roliga historier, den killen behöver skaffa sig en flickvän. Ett sista stopp vid en sjö/damm och sedan slingrig bergsväg tillbaka till Dalat, klockan var 4-5 nånting. En heldag på motorcykel, väldigt kul. Det var jag, Chris, en annan australiensisk Chris och Robin från Tyskland plus guiden. 
Just det, stannade och till vid ett silkesmakeri, prövade rostade silkeslarver. Och svampfarm eller vad man ska säga. Man odlade svamp ur plastpåsar, svårt att förklara. Matsvamp alltså.
På kvällen bar det iväg igen med folk från hostelet och ägaren till en lokal restaurang. Vi hade bett honom att ta oss till ett ställe där de serverade hund. Något man äter på vissa ställen i Vietnam och Asien. Väldigt många stirrande blickar när vi kom, dom ser nog inte så många västerlänningar där. 
Vi satte oss ner och blev sedan serverade hund tillagat på olika sätt.
Det första såg ut som kallskuret, som man rullade med ett blad och doppade i en grå sörja som stank. Påminde mycket om surströmming. Sörjan gjorde att det smakade ganska bra faktiskt. Sedan var det typ med där de räfflat upp hud och kött, såg ut som ringar typ, och sedan stekt det eller nåt, ingen höjdare. Det kom in korvar som var sådär, inälvor gissade vi, inte det äckligaste. Sedan var det nåt form av stekt kött med en jättegod kryddning, lite julkänsla med kunde inte sätta fingret på exakt vilken krydda det var. Det var riktigt gott iaf. Sist hot pot, fruktansvärt äckligt och det flöt omkring en bit som definitivt varit en tass. Mycket intressant och häftig upplevelse.
 
Sedan gick vi till en bar, som sagt Dalat är inte känt för utelivet. Vi hade det väldigt trevligt, spelade charader och utbytte resehistorier. Jag och Klara bestämde oss för att vi skulle avsluta med en biljardmatch, båda lika dåliga på biljard och runda under fötterna. Aus Chris stannade kvar för den väldigt utdragna matchenmatchen, som jag vann! Så fort vi var klara och lämnat stället stängdes musiken av och de bommade igen.
 
Samma dag hade jag bestämt mig för att följa med engelska Chris till Mui Ne. Lite fel håll men ville till nåt varmt ställe, och alltid trevligt med ressällskap.
 
Så, morgonen efter gick jag upp vid 10 efter att aus Chris försökt rycka från mig täcket och få mig att följa med till "Crazy house". Struntade i det, åt min jordnötssmör-baugette, packade, vandrade runt lite med eng Chris och Robin. Hade en freak-out att jag skulle lämna Dalat trots att jag tyckte väldigt mycket om det för en strandort fylld av ryssar. Bestämde mig iaf för att åka. Bussen var sen och när den väl kom sjönk våra hjärtan. En trång, inte fullstor lokalfolk packad med folk, väskor och lådor. Och vi plockade upp ännu mer folk efter oss. Chris hade knäna upp vid hakan och en tant som använde honom som ryggstöd och jag såg inte vägen ordentligt samtidigt som en rysk gubbe tog upp en tredjedel av mitt säte. Vi hade ett "toalett" stopp efter två timmar, naturen agerade toalett och jag lyckades med kroppen förklara för tanten framför mig att jag var åksjuk för jag såg inte vägen och undarde om vi kunde byta plats. Tillslut gick det fram så det var skönt. Senare krävde hon tuggummi mig. 
 
(Orkade inte korrekturläsa)

Kommentera här: