Sista tiden på Gili T

Samma dag som Elin och Emelie lämnade ön flyttade jag till dykcentrets egna hostel, ist för Gili Hostel. Fick rabatt eftersom jag skulle göra min advanced hos dom. 
Samma dag gjorde jag även mitt första advanced dyk, vilket var mörker dyk, eller dyk med dålig sikt. Väldigt häftigt och annorlunda! Man ser bara det som är upplyst av ficklampan och färgerna är annorlunda. Och tittar man åt sidan där det inte är något ljus är mörkret otroligt kompakt. Kom upp efter dyker alldeles full av energi och adrenalin.
På kvällen gick jag ut med folk från dykcentret/hostelet och prövade min första "vodka joss",mer om det senare.
 
Dagen efter var det meningen att jag skulle göra två advanced dyk men eftersom det är lågsäsong nu var det ont om instruktörer så jag fick vänta en dag, gjorde fun dive ist.
 
Så, nästa dag skulle jag göra mitt djup dyk, som Open Water diver kan man dyka ner till 18 m, nu skulle jag dyka till 30 m. Andra dyket var nåt som kallas Perfect buoyancy control, vilket enligt google betyder perfekt flytkraft kontroll. 
Min instruktör för dagen var en kille som hette Joe, och han jobbar egentligen mer med marinbiologi och ja, sånt. Väldigt cool kille, 22 år och har dykt sedan han var 11. 
Djupdyket gick jättebra, kändes inte annorlunda alls. Vissa blir påverkade på olika sätt men jag märkte inget så det var skönt. 
Perfect buoyancy gick också väldigt bra, enligt instruktören iaf. Det går ut på att man ska bli bättre på att kontrollera sin position kan man säga. Man vill ha neutral buoyancy, alltså att man kan sitta/ligga på samma nivå i vattnet utan att behöva simma. Detta styr man delvis med vikter, och luft i sin utrustning. Men framförallt, och det är det man får träna extra under detta dyk, med sin andning. Så att man t.ex kan simma mot en sten och genom att fylla lungorna med luft och hålla andan några sek höjer kroppen samtidigt som man då simmar över stenen, för att sedan släppa ut luften i ögonblick så att man sänker sig ner till nivån man va på innan. Typ så. 
Så jag fick göra lite olika övningar, tyckte att jag kunde gjort vissa bättre men fick mycket väl godkänt så det var ju bra.
 
Dagen efter hade jag navigation, som gick sådär eftersom det är ganska svårt och vi bara skyddade lite vid kunskaperna, så om det är någon specialitet jag vill göra mer av så är det den. Andra dyket var photografi vilket var väldigt kul, men gjorde att jag använde mycket mer luft än vanligt, fick kort på mig själv under vattnet vilket ju är kul som minne. 
Sen var det klart och jag gick ut och festade. :-) 
 
Och mycket mer än så gjorde jag inte, dök lite mer, gick och festade, hängde yttepyttelite på stranden, men annars satt jag mest i dykshopen och tittade på folk och pratade med dom som råkade vara där.
 
Jo, vodka joss är alltså en grej jag kommer förknippa denna ö med. 
Man tar alltså ett typ av energi pulver, samma grejs som är redbull. Det är ett bruspulver som man egentligen ska blanda ut med en liter vattnet, påsen rymmer typ 1-2 tsk. Men nu tar man alltså först pulvret i munnen och sedan en vodkashot, skakar runt och sväljer. Efter ett par st slår hjärtat som en duracell kanin. 
 
Samma dag som jag fick tillbaka mitt pass, hade varit på en egen resa i typ 5 dagar, bokade jag och en tjej jag träffade på dykshopen/hostelet, Maude(Quebec) flygbiljetter till Phnom Phen, Kambodja.
 
Sista kvällen(onsdag) var det stor partykväll och det var väldigt trevligt. På torsdagen gick vår båt kl 12. Maude hade ett tårdrypande avsked med en kille hon bott med de senaste 2 veckorna, och jag kände mig allmänt nere och otaggad då även fast jag var uttråkad på ön, kände mig bekväm och hemma där. 
2 timmar båt, 2 timmar buss, 5 timmars väntan på flygplatsen, tack och lov i sällskap med en trevlig australiensare, 3 timmars flyg, 7 timmars väntan på Singapore flygplats, och sedan 2 timmars flyg för att i morse landa i Phnom Phen. Tuktuk in till hostelet vi i förväg bokat. Nu sitter vi i restaurangen i väntan på att få checka in, trötta och lortiga. 
 
Just det, glömde min två ringar på toaletten på flygplatsen i Bali. :-(  Har inte tagit av mig dom någon gång, dushat och dykt med dom. Men nu, av någon anledning tar jag av mig dom, och glömmer dom. Den ena var till och med äkta silver och köpt på Gili, min gili-ring. 
 
Lite anteckningar till mig själv, så att jag blir påmind om det när jag går tillbaka och läser:
"The one that got away."
"Yorkshire!! Yorkshire!!"
Bästa eleven! :-) 
Spartacus
Nattmarkanden
Tattueringsskisser (inte för mig)
Kliniker
Konstiga svenskar
Sunset bar
Gili hostel, Sama sama, irish bar
Manda dive
Maude, Jessica, Caitlin, James, Joe, Adam, Kyle, Eion, Danny, Dave, Caroline, Madeleine, Andy, Guy, Rob, Wayan.
Clayton, haha!
Katter
Orange water
 
 

Kommentarer:

1 Emelie:

HAHAHA Clayton. Höll på att kissa ner mig av skratt där ;-)

Svar: Hahaha ja herregud! Har dock nya knäppa grejer jag gjort sen dess! Haha!
Anna

Kommentera här: