Open Water Diving course

Typ de bästa jag gjort.
 
Det finns massor med dykcenter här på ön en vi gick först till det stället som är rekommenderat av Lonely planet. Där gick en kille igenom hur kursen ser ut osv. Dock ville jag kolla upp ett ställe som också hade SSI certifikat. Det vanligaste är PADI men det finns också ett som heter SSI, det är mindre känt men precis samma sak, bara att man slipper lägga ut pengar på kursboken. Så vi sa att vi skulle tänka på de och gick till ett ganska stort ställe där de hade båda märkena. Tillslut valde vi att göra SSI, vilket jag är glad över då det dykcentret var väldigt trevligt. Bl.a jobbade en av öns mest erfarna dykare där med nästan 3000 dyk, han var dessutom svensk. 
Vi anmälde oss och skrev under massa papper och infann oss dagen efter på plats kl10.(fredag)
Då kollade vi först på två filmavsnitt om dykning och fyllde i ett frågepapper. Efter det visade vår instruktör Stefan, från Sydafrika, hur man gör i ordning sin utrustning. Alltså sätter på "västen" på tuben, och andnignsregulatorn med tillhörande andra saker. (Informativ jag är) Detta fick vi sen göra 3 gånger om för att få in det. Jag var snabbast:-) händig med praktiska saker. Vi fick också pröva våtdräkter, simfötter och dykmask. Sedan bar det av till en avskärmad del av stranden brevid piren där vattnet är lugnt. För nu skulle vi göra vår Confined-water övning. Där lär man sig alltså hur man går ner, olika hand tecken. Hur man använder andningen för att höja och sänka kroppen. Blåsa ut vatten ur masken, "tappa" regulatorn och hitta dem och tömma den. Ja sådana saker. Vi höll på i två timmar. Höll på att dö kissnödighetsdöden när jag kom upp. Vi packade ihop och fick några timmar ledigt innan vi gick tillbaka för lite mer teori.
Ingen utgång då vi skulle vara tillbaka 07.00 morgonen efter för att med båt ta oss ut till vår först dive-sight. 
Den dagen var vi ganska många båten. Några som redan hade certifikat som bara köpt sig en dykdag, eller vad man ska kalla det. Och några fler elever. Varje instruktör har med sig en divemaster, och om man bara gör en dykdag har man också en divemaster som guide. En av de andra eleverna var en av de mest negativaoch knepiga människa jag träffat, var nästan lite roligt då instruktören och hans divemaster hade ett himla sjå med henne, var lite ju synd om dom också. Söta var de också.
Denna dag regnade och blåste det väldigt mycket = stora vågor = sjösjuk Anna. Trots att jag tagit tablett spydde jag. Pinsamt.
Iaf, första dyker. HELT FANTASTISKT! Först själva grejen att dyka flera meter ner, bara höra ens andning och se en massa fiskar. Men vi såg också en bläckfisk! Den ändrade både färg och struktur! Och den var stor! Det är ganska ovanligt att se bläckfiskar just för att de är så bra på kamoflauge. Vi var nere på 12 m djup i ca 45 min. När alla var tillbaka på båten, åkte vi till nästa ställe. Det var dåjag blev dålig.
Sen äntligen efter nästan två timmar på båten var vi äntligen tillbaka under vattnet. Där gjorde vi några övningar först innan vi bara simmade omkring. Häftigt denna gången också,men jag tror aldrig känslan från första dyket kommer upplevas igen. 
Väl tillbaka igen hade vi några timmar innan vi gick tillbaka än en gång för lite mer teori. 
Dagen efter var precis likadan, men med mindre folk, båt och vågor. Dock spydde jag än en gång men mer pga av dålig mage, tog två tabletter.
Nu dök vi på 18 m i ca 55 min. Gjorde ett simtest emellan dyken, och jag fick tillochmed i mig lite lunch. 
Sista dyket och sen tillbaka. På kvällen gick vi tillbaka för sista gången för att göra vårt slutprov, vi blev godkända, och få våra certifikat skrivna. Efter lite mat gick vi till puben ovanför dykklubben för att få de traditionsenliga gratis-shottarna och fortsätta kvällen med de trevliga människorna på Phi Phi scubadiving centre.
 
Är väldigt nöjd över att jag tog mitt certifikat. Lite nervigt, men så värt. Stället vi var på var också väldigt bra, trevligt och proffisionellt.
 
 

Kommentera här: