Vientiane till the 4000 islands och Don Det del 1

Längesen jag bloggade nu.
 
Så, eftersom jag var väldigt förskyld när jag kom till Vientiane och hostelet som jag bodde på hade ett FILMRUM! Med AC! stannade jag 3 nätter utan att göra någonting egentligen. Bas kom efter en natt då han hade stannat till i Vang Vieng för lite tubing(inte lika farligt och livat som förr, men det finns fortfarande).
 
Vi bestämde oss för att slå följe söderut. Jag hade egentligen tänkt att stanna i Pakse, för att göra en trekk med zip lines, men det var väldigt dyrt och ingen anmälde sig, så då blev det att vi bestämde att vi skulle åka till "the 4000 islands" som alla andra. Dock hade inte Bas någon lust att ta en 10 timmars nattbuss direkt utan ville att vi skulle göra ett pit stop på vägen, jag sa tveksamt ok. Så vi tog en 6 timmars buss till en liten stad vid namn Tha kaehk, eller nåt. Vi kom fram när det var mörkt och delade en tuktuk med ett par bestående av en australiensisk man och kinesisk kvinna. Vi blev avsläppta framför ett stort hotell, Mekong hotell. Eftersom det var mörkt, vi var trötts och hungriga och visste ingenting om staden gick vi in och frågade om pris, 40 kr/pers - taget. 
Vi gick ut för att hitta någonstans att äta och fann tillslut ett ställe där de sålde som smårätter, ångade, väldigt kinesiskt. Bl.a ägg tillagat på nåt vis som gjorde att äggvitan såg ut som brun gelé, men det var gott. De hade också bacon/fläsk fast hela stycket som var typ friterat, eller nåt, krispig yta iaf. Svårt att förklara men väldigt väldigt gott. Är så ledsen att jag inte hade kameran med mig. 
 
Dagen efter blev väldigt tidig eftersom när vi anlände hade sett att en VIP buss(vanlig VIP buss betyder mest att det finns AC, sen kan skicket på bussen vara sådär) till Pakse skulle gå 8.30. Vi köpte dock ingen biljett då eftersom vi tänkte att vi kunde göra det inne i stan, eller stället vi skulle bo, det är ju så det brukar gå till. Men ikke, så vi fick gå upp tidigt och ta en tuktuk till busstationen för att gubben i lådan skulle säga att det inte fanns några biljetter kvar. Det som gällde då var en lokal buss som skulle avgå 10.30. Lokalbussar har inte AC.
Senare förstod vi att AC bussen inte gick alls, kändes lite bättre men jag skyller fortfarande allt på Bas. Men det ska sägas att vi hade tur, vi paxade nämligen sätena vi de två enda fönstrena som gick att öppna, så vi klarade oss ganska bra.
 
 
 
 
Delar upp det lite så inte all text hamnar i ett inlägg. :-) 
 
 

Kommentera här: