Vientiane till the 4000 islands och Don Det del 2

Så, vi anländer till Pakse vi 19 tiden, mörkt. Vi var sammanlagt 6 resenärer som skulle in till centrum. Vanligtvis står det en massa tuktuks vid bussstationerna, men eftersom vi kom med en lokalbuss hamnade vi på en väldigt liten busstation fanns det endast en tuktuk som väntade. Han ville ha 30.000 kip/ person typ 30 svenska kr. Vi hade bestämt att 10.000/pers räckte eftersom vi var 6 st. Detta gick han ju förstås inte med på, så vi väntade. Han låstades köra iväg efter att han gått ner till 15.000, vi väntade. Så körde han oss sedan in till centrum för 10.000 kip/pers. Så går det till om man är bra på att pruta. Hade det bara varit jag och Bas hade vi troligtvis betalat 15-20.000. 
Efter ännu en tuktuk-resa i mörkret släppte han av oss på en typ av huvudgata med massa guesthouses och hotel i olika skick. Efter att ha kollat rummen på några stycken tog vi ett dyrare ställe där det enda de hade var en trippelrum, vi sa ok. Bra beslut eftersom det skulle visa sig att Pakse är en väldigt tråkig stad, och de hade HBO kanalen på TV som bara visade filmer. Vädret var dåligt också. Men vi stannade två nätter eftersom den enda bussen till öarna gick vid 8 tiden, så vi missade den första dagen.
 
Så efter att vi varit uttråkade i Pakse, och fortfarande hade ingen anmält sig till min trekk, köpte vi biljetter till ön Don Det. Vi valde Don Det endast för att en engelsk tjej vi träffat i Vientiane hade varit där så vi kände igen namnet. 
Efter 3 timmar på en skumpig VIP buss, som var svinkall, var vi framme vid piren, eller vi fick gå 500 m till piren, i regn. Och det var mer en liten betong trottoar bredvid floden. 
The 4000 islands, som har ett namn som jag inte kan, är som ett delta mitt i Mekongfloden. 
Så där fick vi klättra ner i en såndär stor kanot med motor och plåttak, ungefär, för att ta oss till Don Det. Det hela var ganska läskigt pga att Mekongfloden är otroligt snabb och strömm, jag förstår inte hur de styr båtarna, men vi klarade oss. 
När vi klättrat i land, fanns inte ens någon pir av något slag här, skulle vi hitta nåt ställe att bo. Regnade fortfarande lite smått. Det fanns endast en väg, eller bred stig beroende på vad du har för referenser, som var väldigt geggig. Nästan direkt stötte vi ihop med 4 st andra förvirrade västerlänningar, så vi slog som följe, eftersom det bara fanns en väg. Jag och Bas hade fått ett namn på ett bra ställe av den engelska tjejen vi träffat, så vi letade efter det. Det blev en lång geggig och blöt promenad, där vi kikat in på några ställen men som var under våran standard. Jag hade också hunnit halka på en liten gräsplätt och ramlat, ja med stor ryggsäck och poncho och allt. Tillslut fann vi äntligen stället, fina bungalows för 40.000 kip/pers - taget. Dock fanns det inte tillräckligt med rum så en av killarna som jag trodde var en tysk som reste med den andra tysken men som senare visade sig vara svensk, vilken miss, fick ta det näst bästa stället. 
 
Vi checkade in och gick sedan och åt, efter ännu en ganska lång promenad, med det engelska paret som hade anlänt med svensken och tysken. Väldigt trevliga och vi kom att hänga med dom under större delen av tiden på ön. Vi hittade också en superbra bar/restaurang som också visade filmer hela tiden, Adam's. Väldigt bra då det oftast regnade. Där kunde man också köpa massa filmer, tvserier och musik för bra pris och som ägaren Adam la in på ens laptop/surfplata/mobil etc. Mer om det senare. Vi spenderade hela kvällen där innan vi gick den ganska långa väldigt geggiga vägen tillbaka, fast nu var det ju beckmörkt.
 
 
Don Det är en ganska stor ö, tror jag. Vi gjorde inte mycket här heller, men det var den atmosfären. Väldigt chill och relaxat och allt vad det hör till. Jag och Bas hyrde cyklar och cyklade genom lite risfält, väldigt vackert. Vi tog en ännu smalare "väg" tillbaka som var ännu geggigare. Jag var ganska kaxig för jag klarade mig ganska bra från att fastna och tappa flipflops i geggan, tills jag ramlade och fick gegga från flipflopen ända upp på ryggen. Då bestämdes det mer bestämt att jag skulle stanna 3 nätter ist för 2 eftersom jag var i stort behov av tvättning.
 
På kvällen stängde Adam's kl 18, katastrof för en massa människor, vad skulle man göra nu? Inga filmer? Vi flyttade till stället bredvid, Reagge bar - levde verkligen upp för sitt namn. Hängde där några timmar innan jag Danni och David (det engelska paret) avslutade kvällen med indiskt. Än en gång en geggig promenad tbk.
 
Sista dagen var det lite sol, varvat med mer regn. Tillbringade några timmar med min bok i hängmattan på vår veranda. Sedan bokade jag, Danni och David biljetter till Luang Prabang. 
Luang Prabang, har du inte redan varit där? Tänker ni nu. Jo, men Danni och David skulle göra en sån trekk med zip lines som jag ville göra, fast en annan lite billigare. Så jag bestämde mig för att hänga på dom.
Under dagen hängde Bas med några tyskar och fick på så vis nya resekompisar eftersom han skulle direkt vidare till Kambodja. 
På kvällen öppnade Adam's kl 18, så vi väntade hela dagen innan vi äntligen kunde gå dit. Jag slog till och köpte en hel del filmer och tvserier, blev ganska dyrt. Det visade sig också, senare under nattbussen till Vientiane, att jag skrivit otydligt på en av serierna och fått säsong 7 istället för säsong 1. 
Jag har insett att ja är bra på att förlora pengar. Men jag fick en t-shirt :-) .
 
 
Resan från Don Det kommer i morgon. Och kanske några bilder, you nerver know. :-) 
 
 

Kommentera här: