Första 5 dagarna i Glasgow

(Skrev detta för en vecka sen typ, glömde visst lägga upp, men varsegoda)
 
Först vill jag bara få beklaga mig lite om vad som hände kvällen innan jag flög hit. Min telefon la av helt. I vår tid är detta något av det jobbigaste som kan hända. Mitt liv är i den telefonen. Inte nog med alla appar och epost med biljetter och det, men också massa anteckningar och bilder och annat kul. Den är inlämnad så allt det kommer försvinna, raderat som om det inte fanns. Som tur var hade vi en gammal Samsung S4 liggandes så har ju en telefon nu, som fungerar ok. Men ändå, så jobbigt.
 
Resan hit gick smidigt, så smidigt det nu kan gå med en ryggsäck på 16 kg, en resväska på 20 kg och en till på 8 kg. nalände till Cairncross House som kommer vara mitt hem dessa 8-9 månader. Blev visad till mitt rum som jag delar med en annan tjej. Men som jag hade hoppats så var jag först och fick välja säng! Svårt, men valde "privatare" hörnet istället för fönstret. Ska försöka filma hur man går från ingången till vårt rum, då det ligger så långt bort det går att komma, som en labyrint, tar på riktigt över 1 min.
 
Första kvällen var det "game night" med dom som anlänt. Lite stelt, många var trötta, dom som bor där och skulle få till det till en social kväll var lite väl entusiastiska. Spelade "spades" med en amerikan, många amerikaner här. Bye bye till min chans att försöka droppa min hemska accent.
 
Dagen efter gick jag en snabb tour till univeristet och sen bar det av med en arrangerad gratisbuss till IKEA - the mother land. Av en slump blev det jag, Lena(norsk) och Dominique(US) som hängde hela dagen på IKEA. Köpte såklart mest och för mycket. Sen dess har det varit vi som hängt, med deras flatmate som tillkommit och lite mer folk. Vi har gått ut och druckit öl alla kvällar, förutom igår.
 
Min rumskompis anlände på måndagen. Maria från Tyskland, tror det kommer bli bra. Vi ska köpa fler plantor (jag köpte 2 på IKEA) för att höja mysighetsfaktorn i rummet. Rummet är fräscht och relativt stort, men det går i grått och blått så vi behöver värme och liv. Men det kommer bli bra.
 
Ja, det har varit orentation, jag vet fortf inte hur enrolment (registrering) till kurser går till, såklart så mäter sig det inte med Sveriges effektivitet, när det kommer till det mesta faktiskt.
 
Det har regnar varje dag, fast inte konstant utan växlande. Idag är det konstant, måste skaffa bättre paraply, och foträtare skor då jag kommer gå mycket mycket mer än jag gör hemma.
 
 
Nästa vecka börjar "Freshers-week", då kommer alltså alla andra studenter från UK. Då blir det fest, typ som inspark för alla nya tillsammans. Då är det slut på lugnet.
 
´til next time / Anna

Kommentera här: