Freshers week, och enrollment

Ok, så min första vecka här var det rätt lungt där jag bor, jag hängde med mitt "Scandi-gang" och drack öl nästan varje kväll. Nu är vi i slutet av freshers week, pjuh.
 
Freshers week är typ UK motsvarighet till vår inspark/nollning. Men dom har det inte klass-vis eller efter ämne. Istället måste man köpa ett freshers-band som kostar 45 pund, och som gör att man kommer in på alla freshers-grejer under veckan. Det finns två unions som är de som liksom håller i dessa grejerna. Helt enkelt, fest i en vecka. Men det känns inte så organiserat då alla i princip kan g¨på allt, om man har bandet. Har man inte bandet, som jag, så finns det andra event, som generellt är dåligt organiserade som jag kan se, och sen såklart massa grejer för internationella studenter, också brist på organisation. Som ni märker är denna brist på organisation en weak-spot för mig.
T.ex, gör man ett event där man annonserar ut "free burgers", så kommer det dyka upp väldigt mycket folk, speciellt om man inte behöver registrera sig eller nåt. Och då, om man tänker att det ska komma mycket folk, så håller man inte eventet på ett ställe där alla först sprids ut på två, tre våningar uppåt, för att sen förflyttas ner till en klubblokal i källaren, som är för lite och supermörk, för att sen vara en timme sen med burgarna. Och såklart tar dom ju slut, om man inte har nån koll på hur många som faktiskt dykt upp, eftersom man inte hade någon typ av sign-up. Tror jag aldrig haft så stort case av hangry alltså, stack iväg och åt dålig italiensk pasta istället.
 
Freshers week betyder också att alla "lokala" studenter kommit, veckan före var ju för främst internationella studenter. Mitt boende, som jag kommer göra ett separat inlägg om nån gång, är stora "halls", och det verkar vara hit man stoppar in internationella studenter, men också och kanske främst, freshers. Alltså pyr-färska studenter som är nya till universitet. Det är ju också mycket vanligare att dom flesta går direkt till universitet efter high school än vad det kanske är hemma, de är också ett år yngre när dom är klara, och kan ibland blir klara ännu ett år tidigare. Alltså, många av dom jag bor typ bor med, är runt 18 år, ja det finns folk som är 17 år. Jag hade tänkt ligga lågt med min ålder för dom jag delar kök med, men r¨kade säga det första gången vi träffades, och deras ansiktsuttryck alltså, haha! Så ja, denna veckan har dom såklart varit superduper taggade på detta nya kapitel av frihet och fest och sånt. Har inte stört mig, men mest ser jag på dom och tänker "aww".
 
Ett annat kapitel denna vecka har varit allt krångel med enrollment, eller registrering på kurser. Självklart tycker man att sitt egna system man är van vid är enklare, men igen Sverige är ju vinnande i effektivitet och logiskt tänkade när det kommer till sånt här. Men ja, alla internationella studenter har haft panik över dettta. Man måste ju få ihop tillräckligt många credits (typ högskole poäng), men kurserna här är int upplagda på samma vis som i Sverige, man måste välja minst 3 kurser, men då måste man också själv sitta och greja så att man väljer kurser som inte krockar i schemat, man måste alltså själv göra sitt schema, i princip. Detta är nog enklare om man inte är internationell student, och dom verkar har ett liknande system i t.ex Tyskland. Men jag är ju van att bara välja en kurs för en termin, ansöka, få besked and that's it. Men nu har jag blivit registrerad på två av tre kurser, nästa vecka går förhoppningsvis den tredje i lås, dock börjar ju föreläsningarna på måndag så det är lite knäppt, men det ska nog gå.
 
Ja, det var allt för nu. Hej!

Kommentera här: