Onsdag i Bangkok, del 1

Detta blir ett långt inlägg, trots att det blir två delar, eftersom jag vill skriva lite fakta jag har lärt mig om olika saker. Så om man vill lära sig något kan man ju läsa, annars struntar man i det.

Jag började med att försova mig till frukosten, pinsamt ja. Hade ju vaknat vid 03.30 och legat vaken till runt 7, sedan somnade jag tydligen och hade alltså ställt klockan på fel dag. Inte lätt, har ju inte min vanliga telefon så jag skyller på det, och jet-lagen.

Efter frukost gjorde jag mig i ordning för min första dag i Bangkok.
Anders, min släkting AnnaMarias man tog på sig att visa mig lite av det man ska se i Bangkok.

Vi tog BTSen till Floden.
Fakta:
BTS, även kallat Skytrain, är som en tunnelbana, fast högt uppe. Uppbyggd på en gigantisk bro går det två linjer igenom centrala Bangkok. Bangkok har ju dock inget centrum riktigt, så bor man långt ifrån BTSen så är det väldigt svårt att ta sig runt pga trafiken. Det finns även lite tunnelbana men det är mer i utkanten, som jag förstått det.
Iaf, det finns en station som ligger i anknytning till floden, som också är ett bra sätt att färdas i Bangkok, men det är ju också bara en linje. Så innan denna BTS byggdes var det extremt svårt att ta sig någonstans i Bangkok, nu är det bara lite svårt ibland och i vissa områden.
Floden går igenom hela Bangkok, i princip, stan är ju så sjukt stor! Den används flitigt. Turistbåtar, expressbåtar, hotellbåtar(alla större hotell har gratis båtar för sina gäster), lastbåtar, taxibåtar, och privata båtar. Floden är bred och väldigt ström, så de som kör de väldigt långa express/turist-båtarna har ofta problem att lägga till vid varje hållplats. Det är svårt för alla att lägga till såklart, men vi åkte expressbåt.Till hjälp, tror jag haha, har han en kille som står längst bak och hoppar i land med ett rep som han använder som "stöd", den killen signalerar .. ja, någonting, via en visselpipa som han blåser lite olika i. Man går av och på båten där bak också, vilket säkert gör det ännu svårare eftersom båten är ca 15-20 meter lång. Ganska häftigt alltihop.

Så efter tåg, båt och lite gå, var vi framme vid det som kallas Grande Palace. Ett stort område inhägnat av en vit mur, med palats, hus för hov och departement(vissa används fortfarande) och en massa tempel.

Fakta:
Bangkok är en ganska ung stad, iaf för att vara en huvudstad. den grundades iom bygget av just palatset och detta stora område med muren runtomkring. Tidigare hade kungen bott högre upp längst floden, men i rädsla för Burma anlades alltså Bangkok längre ner och närmare havet.
Thailand är ett buddistiskt land. Innanför muren finns väldigt många tempel, vissa byggdes säkert precis i början och man har sedan dess byggt fler. De byggs ofta efter någon stor händelse, kan vara ett naturfenomen, eller att kungen fyllde 50. Ungefär så.
I ett av de största templen(om inte det största) finner man en sittande buddha som kallas smaragd buddhan. Det är inte riktig smaragd men en annan grön sten. Denna är den heligaste, inte så stor och sitter högt upp på en jättestor tron omgiven av statyer och annat dåd täckta i bladguld. Men alltså, superhelig. Den enda som får vidröra denna buddha är kungen. Varje år har man en väldigt stor ceremoni som går ut på att kungen ska "tvätta" buddhan. Vet inte hur det går till eftersom den sitter så högt upp, och ingen får ju bära ner den.

Ja, del 2 kommer snart,.  :-)

Kommentera här: