Siem Reap

Bussen skulle ta 6 timmar, men tog 8. 
Det superbra hostelet vi bodde på i Phnom Penh, The Mad Moneky,  har en filial i Siem reap, men tyvärr var det fullbokat. Vi hade fått tips om ett annat hostel som hette Voodoo så vi bokade där ist. Väl framme vid Voodoo och inne på vårt dorm var vi grymt besvikna. Vi var de enda gästerna på hela hostelet. Oss två i ett 14 bädd dorm. Klockan var ca 21 och vi kände att vi var tvugna att ta oss till mad monkeys bar, dels för att äta men mest för att träffa folk. Vi gjorde oss snabbt i ordning och gick till receptionen på vårt ställe för att fråga hur långt det var dit. De sa långt, men en av killarna erbjöd oss gratis skjuts på en moped. Taget!
Framme på mad monkey var så avundsjuka! Där fanns pool och baren på taket hade sandgolv. Klämde i mig currykyckling och sedan var vi igång. Haha:-)  Vi träffade Banning som tillhörde vårt gamla dorm i PP, så det var trevligt. Jag träffade också Stian som jag träffade på Grannys i Kuta.
När de stängde drog vi vidare till "Pub Street" en gata med en neonskylt som säger just pub street. Så klart fylld med klubbar. Fantastiskt! Den populäraste var tydligen Ankor What? (Sååå kul att säga!) Det var lite dött ändå, och Maude var hungrig så vi fann lite street flood, jag köpte snabbnudlar på mini marten, sen tog vi tuktuk hem, tidig kväll.
Dagen efter bestämde vi att vi skulle bara gå runt i staden, shoppa tank-tops och ja inte mycket. Vi skulle heller inte gå ut på kvällen då det hade blivit lite mycket sånt. 
Vi upptäckte nu att  vi bodde 3 min gångväg från pub street.
Åt brunch, shoppade lite, satte oss och tog ett glas vin/drink och allmänt gjorde ingenting, något vi båda är bra på. 
Vilade lite på hostelet och gick sedan ut igen för att kolla in nattmarknaden och äta.
 
Okej ett eget stycke om denna middag.
Vi beställde BBQ, där man gjorde det själv på en grej på bordet tsm med soppa, nudlar och ris. De fem köttsortena som ingick var: nötkött, räkor, grodlår, orm och krokodil. !!!
Grodlårena var bäst.
Vår servitör var superkonstig. Och en liten tjej på 11 år gick runt och sålde armband, och hon var sassy. Så cool! Blinkade och knäppte med fingrarna som vilken Beyonce som helst. Andra gången hon kom förbi lurade hon mig att spela sten-sax-påse med henne. Förlorade så klart så jag och Maude köpte matchande armband, coolt. 
 
Hade en varsin drink på restaurangen och tänkte att det fortfarande var väldigt tidigt och tanken på att gå tillbaka till vårt trista hostel var inte så lockande. Så vi satte oss vid en bar för en till drink. Fortfarande hade vi som plan att komma tidigt i säng eftersom vid 9 skulle åka ut till Ankor Wat(vill nu alltid säga Ankor Whaat?) templen morgonen efter. 
Det är sällan våra planerade lugna kvällar blir just det. För efter den drinken tänkte vi att, va fan vi drar till mad monkey, det var ju sjukt kul kvällen innan. Det var ganska så dött på mad monkey, men jag träffade Stian och ännu en James från Granny's, Kuta. Maude träffade folk från Quebec vilket hon såklart tyclte var jättekul, jag var socialt på topp och hade och superkul. Vi drog vidare till the temple, "snodde" en tårta, någon hade bara lämnat den?! Jag blev uttråkad och var nära att gå hem men så drog vi till Ankor What? Och där var det drag. Så vår lugna kväll blev en sån kväll när man kommer hem när det är ljust. Men väldigt kul var det. (reminder note: the douche och rummet). 
Den kvällen sa vi hejdå till Ban också.
 
Ganska så trötta checkade vi ut morgonen efter (eller samma "kväll" beroende på hur man ser det) Maude hade under natten bestämt att vi skulle dra vidare till Sihanoukville. Jag var med på det, vill ta mig till Vietnamn så snart som möjligt. Dock var det inte jättekul att packa.
Efter om och men med den värdelösa personalen på det värdelösa hostelet fick vi bokat en sovbuss till Sihanoukville kl 8 samma kväll. 
 
Vi haffade en tuktuk för att ta oss till och runt templen i Ankor Wat. Detta var något jag sett fram emot, jag är ju faktiskt intresserad av historia. Men det var så varmt och vi var trötta och man skulle behövt en bra guide, eller läst på innan, har ingen bra ursäkt. Men det var mäktikt absolut! Och jag kommer läsa på i efterhand.
Tuktuken tog oss runt till flera sighter, efter den tredje hade vi tröttnat lite. De ser ju ganska likadana ut tillslut, så de två sista skippade. Men vi var där i 4 timmar ändå.
 
Nöjda över att ha gjort något vettigt, åt vi lite mat, gick runt och utförde olika ärenden("MAP", vykort etc).
Gick tillbaka till hostelet för att dubbelkolla biljetterna, som sagt personalen, och våra grejer var kvar. Gick till glasscafe för bra wifi. Strosade runt lite mer, kanske åt?, köpte ett par "finare gå-ut-fliflops/sandaler) och sånt. 
Halv åtta blev vi upphämtade av en tuktuk som tog oss till vår buss. Som var helt okej faktiskt. En sån där man delar "säng" men bekvämare än den liknande jag tog i Laos. Vi delade och jag sov ganska mycket. Stackars Maude hade svårare, hon skyller på att jag snarkade men jag förstår inte riktigt vad hon menar med det. Jag hade en kort period då jag var vaken, vilket var hur läskigt som helst för då hörde och kände jag hur galet chauffören körde, fanns inga fönster heller. 
 
Framme vid busstationen utanför Sihanoukville vid 06.20. Tog en tuktuk, som jag lyckades somna på :-) , till stället vi bokat. Det visade sig ligga en bit utanför centrum. Eftersom det var så tidigt fick vi sätta oss på den enda öppen restaurangen, där vi beställde baugetter och sedan somnade i deras soffor.
Strax efter 9 flyttade vi över till sofforna på hostelet, men kunde fortfarande inte checka in. 
Wifide och sov lite(jag) innan vi drog ner till några solbäddar på stranden där vi låg/sov(jag) i ett par timmar innan vi äntligen kunde checka in. 
Stället var väldigt lugnt och vi var slitna så vi gjorde inget mer än att vila, läsa, Maude planerade sin sista rese-etapp, vilket jag också absolut borde gjort men guuud så tråkigt det är. 
På kvällen kom två franska kanadensare Maude träffat i SR så vi åt och de drog in till centrum för att gå på en mysko bio, jag valde att stanna inne och kolla YouTube videor resten av kvällen. Bra val då det är sällan man har nog bra wifi, och Maude kom hem 4 på morgonen.
 
Eftersom jag är så utvilad har jag varit jobbigt utråkad idag. Så jag åkte själv in till det nya stället vi bokade inne i centrum. Nu har jag bloggat och ska snart gå och se om jag kan slösa lite pengar i någon utav shopparna här. Maude valde strandhäng och kommer senare, och i morgon tar vi båten ut till ön Koh Rong.
 
Som sagt blir inte så länge i Kambodja, men det finns inte jättemycket att göra (lögn, men jag är ju lat). Men eftersom jag gärna vill hinna göra klart hela Vietnamn innan jul så vill jag ta mig dit så snart som möjligt.
 
 
 

Kommentera här: