Gili Trawagan

Vi hade fått besked om att en buss skulle hämta upp oss mellan 10 och 11. Halv 12 kom en väldigt full minibuss utan AC som vi klämde oss in i, Emelie resväska ställe till lite problem men tillslut fick chauffören igen dörren och vi kunde ge oss av. Nog varmaste resan hittills.
Efter ca 1,5 var vi framme vid piren, hade innan stannat och fått retur biljetter och boarding pass. Båten var inte jättestor. Väskorna sopändes fast på taket så var det proppfullt med säten inne. Och AC! Speed båt var det också minsann, det skvätte högt när dom plöjde genom vågorna. I vanlig ordning klarade jag av att sova en del. Efter ungefär två timmar var vi framme, båten hade bara kört upp på stranden så det var bara att klättra av och rota fram sin ryggsäck ur högen som blev farligt nära vattenbrynet. Som vanligt massa folk som var på oss om boende. Jag blev förvånad över att se tuktuks, ön skulle ju vara motorfri?, tills jag såg att det var kärror dragna av stackars hästar. Mår lite illa varje gång jag ser dom, hu dom behandlar djur här alltså.
Vi bestämde mat först och boende sen. Gick en bit och satte oss sedan på en av restaurangerna, lite pasta och sedan var det att traska iväg för att hitta boende. Vi hade hört att de enda riktiga hostelet på ön inte var nån höjdare att bo på så vi tänkte vi skulle hitta en billig bungalow. Lättare sagt än gjort, vi gick och gick och förstod inte riktigt om detta var som centrum, alltså gatan längst stranden. Vi gick in på några finare ställen för att kolla priser, svindyrt. Tillslut svängde vi upp från huvudgatan och hamnade som i en by kändes det som. Med massa skyltar om homestays. Tillslut stannade vi en av de många "looking for room? I have cheap room!" Kollade först på den killens bungalow men inget myggnät, har ju hört om malaria här, så han tog oss till en kompis ställe ett kvarter upp som hade myggnät, men inget wifi. Men 250.000 / natt så vi slog till. Det visade sig att dom killarna skulle ha svårt att lämna oss i fred, vilket går igen över hela ön. Sjukt trött på alla kommentarer och visslingar, man förstår inte riktigt hur dom tänker. Kalla oss Charlie's Angels och det är klart vi faller pladdask?! Iaf, rummet visade sig också vara det varmaste någonsin, så i morgon blir det flytt till AC och wifi.
Vi gjord inte mycket den kvällen mer än egentligen bara bli besvikna på utelivet.

Dagen efter var det stranddag. Vi gick och gick och gick men överallt var det värdelös botten med massa gamla koraller. Jag och Emelie tröttnade och stannade tillslut under ett litet träd, jag ville ha skugga, Elin drog vidare men det hade sett likadant ut tydligen. Vi låg ett par timmar innan det började dra in moln och magen började kurra. Jag och Emelie gick och satte oss på en restaurang, som hade som öppna bungalows på höga pålar i vattenbrynet, och de hade wifi. Där hängde vi sen till solen började gå ner, nöjda med livet men inte med servicen. Elin slöt upp ganska snart, efter att jag sprang i kapp henne då hon marscherat förbi med musik i öronen, som vi skrek haha!
På kvällen gick jagoch Elin ut, fortfarande ganska besvikna över det dåliga utbudet men efter lite alkohol blir man ju allmänt nöjd och ganska sent hittade vi ett beachparty/bar där vi dansade några timmar.
Igår var jag inbokad på ett dyk. Det var inte föränn kl 14 men jag var lite seg, och det var lite moln så vi tog det lugnt. Vi hade också tagit reda på att stranden såg likadan ut runt hela ön och att det egentligen var bäst där vid strand restaurangerna. Så vi gick till stället vi var första dagen och åt lite, jag var väldigt nervös för mitt dyk. Emelie och Elin la sig på en strandbädd och jag gick till dykcentret.

Hade valt dykcentret efter att folk på Granny's tipsat om det och bra betyg på tripadvisor. Killen jag pratat med kvällen innan var också jättetrevlig. Dock gillade jag inte min dykguide som skulle behöva en kurs, helst av mig, i kundservice. Men, dyket gick bra, såg en bläckfisk och lite andra coola varelser men ingen sköldpadda som jag hoppats på. Efter dyket fick jag ingen info om hur djupt och länge vi varit nere, man ska fylla i sånt i sin dyklogg, av min guide och han var inte där när jag gick tillbaka på kvällen för att betala. Så, fick gå dit igen idag och då visade han lite mer service manér och räddade sig själv lite.

Igårkväll hittade vi äntligen det dära Gili Hostel, som kanske inte var så bra att bo på men som hade en bra bar på övervåningen. Vilket stämde, senare drog man vidare till det enda stället med drag och när det stängde så gick vi hem, ganska tidig kväll.
Det verkar som det är ett ställe i taget som gäller, restaurangen vi var på först stängde vid typ elva halv tolv, Gili Hostel vid typ halv ett ett och stället efter det halv två två och efter det vardet nog nån beachbar som gällde men då gick vi ju hem. Det är klart det inte är heldött och ön är ju liten, men har man varit på ställen som Koh Phi Phi och Kuta så är det ganska tradigt uteliv här. Men ön är väldigt fin och böneutropen från moskén är väldigt mysiga(kanske inte helt korrekt att säga så, ber om ursäkt isåfall).
Vi får se hur länge vi stannar, idag har det var mulet, regnat och åskat, regnsäsongen börjar så smått i Indonesien nu, men vi får hoppas det blir bättre väder i morgon.