Lite till om Chiang Mai

Chiang Mai är huvudstaden i norra Thailand kan man säga. För turister känd för alla trekkingturer, alltså vandring i djungeln, rafting/paddling i floder och rida elefanter, bl.a. Det finns också många tempel, där man också kan få bo, gå "kurs" i meditation, helt enkelt leva där som en munk. Det var något jag funderade på att göra, en kort period på 4 dagar, vanligt är 10 eller 26 dagar. Det blev inget av det denna gång.
Chiang Mai har en "gamla stan", jag gick faktiskt inte runt så mycket så jag vet inte hur mycket av de gamla byggnaderna som finns kvar, men det finns flera tempel på området. För det går en vallgrav runt hela. Muren är nästan helt borta dock. Detta gjorde det ganska enkelt att hitta. Eller det var lätt att gå vilse men stötte du på kanalen så visste du att det gick att hitta därifrån.

Som jag nämnde tidigare bodde jag på ett väldigt bra hostel, Kikie's house. Värdinnan Kikie var väldigt hjälpsam och tipsade om allt från mat till treking och tempel. De andra två som jobbade där var också väldigt trevliga. Man kunde boka allt man ville via dom och man kunde fråga om allt möjligt och dom hade alltid tips. Och att de anordnade en BBQ och filmkväll var inget ovanligt. Vi som bodde där tillhörde "familjen", så om man råkade gå in i lobbyn samtidigt som någon ny checkade in blev man presenterad "this is Anna, she's belongs to the Kikie's house familiy".
Det är väldigt litet men väldigt bra, och ligger just innanför vallgraven, jag tror är ett måste att bo innanför den om man ska uppleva ett bra Chiang Mai.

På söndagskvällar är det över flera kvarter en jättemarknad, så det var kul för då hade jag något att göra första kvällen. Hade jag haft plats, och inte försökte hålla en budget(som jag inte har eller gör egentligen) hade jag kunnat köpa mycket fint, så klart sålde många stånd likadana saker men det var ändå en del unika grejer och defenitivt inte mycket som man skulle se på marknaderna i Europa.

Jag gillade Chiang Mai väldigt mycket, dock gjorde jag aldrig någon trekking eller kollade runt nog mycket i gamla stan, men eftersom 3 andra skulle åka samma som mig till Laos, valde jag att hänga på dem.
Jag funderar på att åka tillbaka någon gång under resan dock. Just nu värkar det som att det regnar lite mer i norra Laos, så kommer nog inte stanna lika länge här som jag tänkte, men vi får se. Min väldigt lösa tids planering verkar vara helt åt skogens för mig, eller så är jag en dålig backpacker för jag har inte koll på något jämfört med de andra.
Slutsatsen jag ville komma fram till var att jag verkligen gillade Chiang Mai.

Kommentarer:

1 Far:

Kul berättelse, du verkar i alla fall ha kommit igång som backpacker med att träffa folk och kan ändra din icke existerande planering efter omständigheterna.
Men nu har du varit ute i tre veckor och du lär dig väl mer och mer.

Kommentera här: