Hanoi

Tyvärr hann jag aldrig se staden Hanoi.
 
När jag landat och tagit buss och sedan bråkat med taxichafförer innan jag tagit en taxi till Hanoi Backpackers Downtown där jag skulle möta upp Julia då vi skulle ta natttåg samma kväll (jag landade på kvällen) upp till Sapa i norr, var jag ganska trött. 
Tyvärr hade Julia fått njurinfektion och hade hög feber så Sapa var det inte tal om. 
Vi bokade 2 nätter och gick och la oss ganska tidigt (note, "frog eye anti-cuddler"). Dagen efter bokade vi en "kulturell" guide-tur på en natt, för att kompensera för Sapa. Sedan spenderade vi dagen i sängen och kollade på film, en paus från resandet som Chris skulle sagt.
 
Mau Chai hette turen vi bokat. Det var 4 timmar från Hanoi. Man sov en natt på ett homestay och cyklade runt i omgivningarna och inne i små byar, gick 1400 trappsteg upp till grotta och fick god mat. Väldigt vackert och kul om det inte varit för att det var så sjukt jävla kallt, ursäkta språket. 
 
När vi kom tillbaka gick jag till nattmarkanden, vilket sög, så gjorde manikyr och pedikyr innan jag gick och la mig tidigt för jag hade lite feber. Dagen efter skulle jag nämligen upp och göra Castaway touren, en annan grej som Hanoi Backpackers anordnar. Man åker ut i Halong Bay, otroligt vackert, på en båt där man spenderar en natt och sedan har dom en egen ö/strand där man spenderar den andra natten innan man åker tillbaka till Hanoi. Vi hade det svinkallt och regnigt. Men annars går det ut på att dricka hela tiden och en massa spel. Sådana som gick hela tiden var att man inte fick säga orden "ten" eller "mine", gjorde man det var man tvungen att göra 10 armhävningar. Man fick heller inte dricka med höger hand, gjorde man det och någon kom på en skrek den "BUFFALO!" och man var tvungen att tömma glaset/burken, inga undantag. Och "Copy-Paste-Delete", orkar inte förklara.
 
Våran grupp var kanske inte den bästa men vi hade ganska kul, otur med vädret, men vår guide Jess var fantastisk, även våran ö-guide som går under namnet Tiny (pytteliten på engelska om nån inte fattar) han är 195 cm lång, och tar en shot-gun på 4 sekunder, men var väldigt underhållande.
 
Sista dagen, då vi egentilgen bara skulle ta oss tillbaka var det såklart superfint, så vi solade på deck. Under båtskiftet mötte jag Julia, hon hade valt att inte göra med mig som var planen från början, eftersom hon åt anitbiotika och det tär på kroppen en sån tur, så det var trevligt eftersom vi inte skulle se varandra något mer.
 
Kvällen samma dag jag kom tillbaka lyckades jag skrapa ihop min sista energi och gå ut på röjarkväll med folk från mitt dorm och ett stortgäng av vår Castaway grupp med Jess i spetsen. 
 
Dagen efter mådde jag inte topp och skulle på eftermiddagen påbörja min mödosamma resa hem.
 
Som sagt, fick aldrig riktigt tid att se Hanoi så jag hoppas jag kan åka tillbaka, men då ska jag åka när det är varmt.

Kommentera här: