Koh Rong, Kambodja

Ingen utgång i Sihanoukville, gillade inte det stället så mycket. Och dormet vi bodde i var bedrövligt, trångt som ett ryanairflygplan.
 
Båten ut till Koh Rong var en långsam sak, fick ta en extra åksjuktablett och lyckades tillslut somna.
Väl framme kände jag direkt att jag fortfarande var trött på ö-liv, och samtidigt längtade jag tillbaka till Gili T lite, lojal. 
Maude flyttade in i en kille vi träffade i PP s bungalow så jag och hennes nya kompisar från fransk-kanada gick och letade upp ett annat ställe. 
Koh Rong är väldigt basic, finns inga vägar och allt ligger som direkt på stranden, samhället är inte mer än300-500 meter långt. Ganska mycket västerländskt folk, endast backpackers och många hippies.
Väldigt mysigt och paradisiskt men jag kände mig bara rastlös, uttråkad och negativ. Joe och Claudia var trevliga men vi hade svårt att prata, de pratade med franska med varandra för Claudia gillade inte att prata engelska. Och Maude hade sin Sam, hon gillar ju öar väldigt mycket och pratade ganska snart om att stanna längre.
Bestämde mig i princip samma dag som vi anlände att jag bara skulle stanna två nätter. Längtade tillbaka till Siem Reap och försökte se om jag kunde åka tillbaka dit innan Vietnamn, men det blev för krångligt så bokade bussbiljett från Sihanoukville till Phnom Penh för att därifrån ta buss till Ho Chi Min City, Vietnam. 
Men, min sista och enda fulla dag på Koh Rong var väldigt bra. Vi bestämde oss, eller Maude bestämde och man vill ju inte vara sämre, att vi skulle ta djungelpromenaden till den finare "öde" stranden på andra sidan ön. Fruktansvärt otränad som jag är hamnade jag efter lite då det först gick mycket uppåt och sen gick stuprakt nedåt för ett berg typ. Svetten rann överallt men det var kul, rogivande och stranden gjorde det värt det. Vi stannade där flera timmar, jag lyckades bli ännu lite brunare! :-)  Jag hade ganska bestämt sagt att jag tänkte ta båten tillbaka men när vi fick höra priset bestämde vi oss för att gå tillbaka samma väg. Hade träningsvärk i två dagar efteråt. Väldigt bra dag! På kvällen åt vi än en gång på Coco's. BBQ är helt underbar, kocken är en fransk hippie, och kyparna, alla västerländska, tar din beställning med en joint i handen. Hela ön var väääldigt hippie.
Dagen efter lämnade jag Koh Rong, solade lite till på båten, och det kom att bli den sista riktiga solen visade det sig. 
Det började regna i Sihanoukville när jag väntade på bussen till PP, det regnade hela kvällen i PP. Bodde en natt på The mad monkey, på kvällen åt jag middag med Sam och ett stort kill-gäng han hade i sitt dorm, roliga snubbar.
Dagen efter tog jag en dagbuss till Ho Chi Min City.

Kommentera här: