Chiang Mai, Thailand till Luang Prabang, Laos med slow boat

Torsdag kl 9.30 blev vi, Megane och Charlie från England, Bas från Holland och jag upphämtade av en minibuss som skulle ta oss till floden Mekong som gränsar till Laos, en resa på ca 5_6 timmar. Mekongfloden rinner igenom Kina, Burma, Laos, Thailand, Kambodja och Vietnam, 90 miljoner människor är beroende av den. I Kambodja och Vietnam rinner den ut i ett enormt delta. Den påverkar också floden Tonle Sap i Kambodja då Tonle Sap byter riktning beroende på regn- eller torrperiod.
På denna flod skulle vi alltså sitta i en slowboat i två dagar. Men först en övernattning i Chiang Khong på den thailändska sidan. En liten by utan något att erbjuda egentligen. Vi checkade in och gick sedan mot en engelsk bar, eftersom vi inte sett någon annan. När vi kom fram, det var en bit, var den stängd. Men bredvid fanns en europeisk bar, som ägdes av två engelskmän. Så där satt vi och pratade med dem, innan vi gick tillbaka till vårt hostel eftersom middagen ingick priset. Efter det satte vi oss i vad som såg ut att vara ett fik, köpte öl och spelade kort. Och sen började det regna, så vi satt lite till, och någon gång efter 10 fick vi skjuts av en snäll man med stor bil, eftersom det fortfarande öste ner. 
Sen regnade det hela natten, och hela morgonen, och hela förmiddagen. Så dagen efter fick en dålig start då vi i regnet först åkte till floden, 15 min, där vi stämplade ut från Thailand. Tog en så kallad speed-boat(typ en väldigt stor kanot med en stor motor bak) över floden, köpte våra visum och stämplade in i Laos. 
Sedan fick vi åka taxi/tuktuk till stället där slow boaten skulle gå ifrån, och sätta oss och vänta i nästan 1,5 timme. En kille hjälpte oss på Laos sidan, och han fick oss även att boka ett guesthouse i byn vi skulle övernatta i. Dock blev vi nog lite lurade eftersom han lovade myggnät och wifi, och att det inte fanns något annat där i princip. Men vi bokade och betalde för 2 twin-rum.
Det slutade som tur var regna och båtresan tog 6 timmar. Så klart började det spöregna precis när vi kom fram, och det var ingen bil som hämtade oss som vi trodde. Det var inte långt dock så det var tur. Väl framme fanns inga myggnät och wifiet fungerade inte. Men det var ju bara en natt. Vi åt indiskt på restaurangen mitt emot. Trodde att det borde iaf finnas en bar, men icke. Så vi satte oss på en annan restaurang, drack öl och spelade kort. Sedan köpte vi thai-rom och sprite satte oss utanför våra rum och spelade kort. 
Dagen efter, i morse, gick vi upp så vi var klara vid 8 då vi hade hört olika tider om när båten skulle gå, vi visste tidigare än dagen innan(11.30) eftersom det skulle ta 9 timmar! Men det var lugnt så vi åt frukost, köpte på oss lite vatten och kakor och begav oss ner till båten, som var en annan än dagen innan och jag fick ett säte som inte gick att fälla bak. Båten gick 9.40. 
Det var fint väder, jag kunde flytta mig eftersom folk gick runt och satt längst bak och drack så det gick också bra. Vid typ 4 sa de att vi var framme. Det var en brant sluttning upp med en liten trä trappa, och vi alla som inte var Laosianer(?) bestämde oss för att detta kunde inte stämma. I min Laosbok stod det att detta var hållplatsen  man gick av om man åkte speed boat, 7 km utanför Laong Prabang. Det diskuterades och bråkades men tillslut gav vi upp och tog den där jä*** tuktuken in till stan, 20 kr så det var ju inget att hålla på om ändå, men vissa var riktigt vassa på att de ville åka ända in för ingen hade sagt att det var ändrat, ja osv.
Mégane och Carlie hade redan bokat ett guesthouse för 3 nätter, lite dyrare men ordentligt ställe. Jag och Bas åkte med dem för att se om de hade något ledigt. Efter lite ombytning, Megane och Carlie fick ta ett dubbelrum så jag och Bas fick ett twin. Vi tog 2 nätter, men jag tänker stanna 3 även om Bas kanske lämnar så det blir dyrare för mig, orkar INTE krångla och vill inte bo på skitställen. 
 
Det är något jag insett, jag kommer betala för att få hyfsade boenden.
 
Nu ska vi snart gå ut och äta, jag och Bas ska bjuda då det rum vi fick istället för dom är väldigt mycket finare så vi skäms lite. Får se hur denna staden är, och vart jag beger mig härnäst. 
:-) 
 

Kommentera här: