Lite rant, och annat trevligt :)

Okej, så jag har ju varligt väldigt dålig på att uppdatera här, men det är ju så jag fungerar så.
 
Vi är inne på vecka 5 i skolan, här går man efter själva universitets-veckorna och inte dom faktiska veckonummren. Det är mycket som är annorlunda med detta universitet jämfört med Uppsala, såklart. Några saker irriterar mig fullständigt, jag ni ska få höra. Det handlar framförallt om o-logiskhet och o-effektivitet.
 
1. Schema-systemet: Visst, scheman är säkert jättesvårt att få till för så många personer.
- I Uppsala är systemet att man har 45 min föreläsningar, ofta dubbelt så det blir 2x45 min med 15 rast. Seminarier samma sak. Alla tföreläsningar/seminarier börjar XX:15, den akademiska kvarten och allt det där. Vilket betyder att man har 15 min att förflytta sig. Det är också upplagt att i största mån så är samma ämnen i samma byggnad etc.
- Glasgow: I själva schemat är alla föreläsningar/seminarier hel till hel, men egentligen så är det fem över, till fem i, typ, för det är ju föreläsare vi pratar om, de drar ofta över, och ofta börjar nån minut sent. Men tekniskt sett ska man ha 10 min att förflytta sig. Alla byggnader ligger ganska nära varandra här, men det blir ju en massa stress, pluss att ALLA andra studenter ska förflytta sig inom samma område, med en väl trafikerad väg mitt i...det är helt engelt ganska kaos en gång i timmen. Det betyder också att beroende på var man var timmen före så har man ibland större, eller mindre chans att hinna i tid, så ganska många droppar alltid in sådär 5-10 min sent, vilket är rätt störande. Ja, såhär i text kanske det inte låter så jobbigt, men det är det!!! Inget jag kan göra, men irriterar mig varje dag...
 
2. Intranätet, eller vad det heter, deras version av "studentportalen", om man tycker studentportalen kan vara lite krånglig, så är det inget mot vad de använder här. Känns som jag missar så mycket info för att det bara är så himla rörigt.
 
3. Dom har två microvågsugnar, men jag antar att det är en vädigt svensk grej att vilja värma sin lunchlåda.
 
4. Mer generellt för staden - trafikljusen, eller livet som fotgängare, antingen får man vänta svinlänge, eller om det inte finns trafikljus akta sig noga för annars kör dom över en, det finns liksom inga övergångsställen.
 
Ja okej, det var väl allt kanske, men påverkar ändå vardagen väldigt mycket.
 
Utöver det så är många av föreläsarna otroligt tråkiga, jag vet inte om det beror på att jag läser 1a års och 2a års kurser, men speciellt konstvetenskapen - dötrist!
 
Nu låter det ju som att jag inte trivs, men det gör jag! Mina scandi-tjejer och jag hänger jättemycket, ibland umgås vi med ett roligt tyskt gäng: Dock är ena killen så sjukt jävla vacker, och trevlig, så jag och ena norskan har svårt att koncentrera oss, men han har ju flickvän så vi klantar oss hela tiden och riskerar att det ska bli för awkward för att dom vill hänga med oss nå mer. Senast var det jag, så nu nojjar jag att vi inte kommer få hänga med det gänget nåt mer....Det blir ju inte bättre att av det är påtaglig skillnad på nivå av utseende här, både killar och tjejer, något vi pratar en hel del om. Ytligt men vi båda är ju singlar så...
 
Pappa var här och hälsade på förra veckan, vilket var jättemysigt. Vi gick på bra museum i Glasgow och Edinburgh, och åt så himla god mat varje kväll!! Alltså såååå god mat!
 
Köket fungerar bra, jag kallar dom "the kids", det var lite drama med ett ex som dök upp utan förvarning, och lite iriritation, men det har löst sig.
 
Min roomie Maria och jag kommer jättebra överrens, verkligen! Det fungerar så himla bra, vi är båda chill och öppna och ja, det bara funkar så bra! MEN, hon har körtelfeber, och hon trodde det skulle gå bra, men hon har haft svårt att ta det lugnt, och stressar lite över skolan så det har brutit ut igen, och hon kommer nu hoppa av den är terminen och komma tillbaka efter jul. :( Vi vet inte än hur det kommer gå med rummet, men vi vill ju båda att hon ska få flytta tillbaka. Håller alla tummar och tår att jag inte kommer få en ny rumskompis, orkar inte det riktigt.
 
Övriga grejer:
- Uber-chaffisar är ofta väldigt pratsamma och trevliga.
- Uber är så bra!
- Glaswedians (?) är så trevliga! Förutom tanterna i kafterian.
- Jag börjar så smått vänja mig vid accenten, men det är sjukt svårt! Ibland låter det som ett helt annat språk.
- På nåt vis har jag fortf pengar, trots att jag shoppat och inte tänkt efter sen jag kom hit. Vet inte om det beror på att det faktiskt är såpass mycket lägre levnadskostnader, eller så har jag missat något stort och snart åker på en dundersmäll...:/
- Ev kommer vi få en storm här idag/imorgon. Orkanen Ophelia som härjade i södra Europa är just nu stark storm i Irland, men vi får väl se om den drar in
 

Kommentera här: