Bara lite mer Bangkok

Några saker till:
 
Trafiken är helt galen. Hade inte väntat mig något annat egentligen men det jag tycker verkar mest galet är att det är väldigt vanligt att sitta på pickup-flak, eller lastbilar. Mycket byggarbetare, men jag har själv suttit nästan en timme bak på en typ av taxi, där det är ett flak med tak och bänkar bak på en bil. Men fortfarande de otroliga hastigheterna. 
 
En sak som är intressant är att trots att det är mycket bilar i Bangkok är det inte så dålig luft, himlen är blå och allt. Detta beror på att alla bussar och taxibilar, och många andra fordon, går på naturgas. Blev väldigt förvånad när jag hörde detta. Och luften känns inte alls dålig, men det finns ju fortfarande mycket avgaser.
Man är ju van nu att se asiater gå med munskydd på TV. Man förstår ju det i städer som Peking där smogen är så kraftig vissa dagar att man inte kan gå ut. Men man ser det ganska mycket i Bangkok också. Igen, man förstår dom som jobbar på motorvägen, men annars bär många det för att inte bli smittade av sjukdomar.
 
Bangkok är en väldigt speciell stad. Den började ju växa i rekordfart på 60-talet. Och det byggs överallt hela tiden. Bangkok är helt platt med lergrund, därför går det väldigt mycket tid åt att påla för grunden på nya byggen. Och det är inte ett nytt område med moderna höghus utan allt är blandat, överallt. Små betonghus 1-5 våningar, slumbostäder, och höghus. Om vartannat överallt.
 
Som jag nämnt tidigare tror thailändare väldigt mycket på andar. Varje gång  man bygger ett hus måste man även installera ett "ande-hus" på tomten. Ett litet hus PP en pedisal där andarna ska bo så de inte kommer in i huset. Varje dag måste man lämna offergåvor(glömmer, mat, vatten etc.). Man ser också där det tidigare stått ett hus men  rivits, att ände huset står kvar, man är helt enkelt rädd att förarga andarna om man har bort det. 
 
 
Nu tror jag inte det blir mer om Bangkok på ett tag. :-) 
 
 

Kommentera här: