Bali, so far

Ja nu var det längesen, men här kommer vad som hänt sen sist. Blir nog ett långt inglägg. :-) 
 
Morgonen då jag skulle lämna KL blev stressigare än jag tänkt. Jag skulle flyga med Malaysia Air kl 12. Kom i väg i tid, kände att jag ville ta tåget ist för buss även om det var dubbelt så dyrt. När jag kommer fram säger de att om man flyger med Malaysia kan man checka in redan här, om det är mer än 2 timmar till avgång, så tar de han om bagaget och allt etc. Smart, varför inte? Går fram till tanten vid incheckningsbåset och då säger hon efter att ha kollat mitt pass att jag behöver en utresebiljett. Jag har hört om detta fenomen men inte råkat ut för det själv. Jaha säger jag och försöker bråka lite med henne, med det här var en sån tant som är sådär sur. Det hon sa var att jag kunde gå till deras resekontor runt hörnet och boka en biljett, utan att betala skulle det tydligen gå. Så gick dit, med ryggsäck. Och här började jag bli stressad, ja, bara för att det krånglade. Och gud så långsamt det gick. Och 2 timmars gränsen kröp närmare. Tillslut gav jag upp och tänkte att jag kunde boka själv på tåget för där skulle det finnas wifi. Sätter mig på tåget med packning, och wifiet fungerar inte. Nähä. Framme på flygplatsen med lite ångest. Men satsar och visst gick det galant att checka in. Så det var ju ingen fara, men stressigt blev det ändå. Råkade ta ut alla mina pengar på kortet också och växla dom till dollar. Var inte riktigt meningen och gjorde det svårt att ta ut någon lokal valuta när jag landade. 
 
Flyget var helt fantastiskt! 3 timmar och jag ville inte att det skulle ta slut nästan.
 
Så, framme på Bali. Som vanligt massa "taxi, taxi, taxi" när man kommer ut. Jag hade inte kollat upp hur man billigast och bäst tog sig från flygplatsen, och fick inte ut lokal valuta så det slutade med en 10$ taxi som borde varit 7$ som fortfarande var dyrt, men de hade fasta priser, och jag orkade inte bråka. Hade ingen koll heller, blir liksom svårare att argumentera då.
Jag hade i förväg bokat en natt på Grannys Hostel. Och vilken fullträff! Ett väldigt bohemiskt avslappnat backbackerställe på en lugn sidogata. Man var dock tvungen att ta bil in till Kuta och stranden, men hade aldrig klarat av att bo mitt i den turist/party-smeten. Mycket folk bodde där också, när jag skulle förlänga pratades det om att sova på madrass ute, men under tak. Men som tur var slapp jag det, men det var folk som sov på soffor och madrasser, utan myggnät. Dom var mycket hjälpsamma med allt och maten var god. Nog dyraste dormet jag bott i hittills dock. 
Stannade på Grannys i 3 nätter, gjorde en dag på stranden och på kvällen gick vi ut. Var lite krasslig dagen efter, undrar varför?, och hängde på Grannys hela dagen, förutom när jag gick och köpte glass och vatten i affären bredvid. Dock var jag inte ensam om att vara världslat och nöjd med att inte göra ett dyft, vi var ett litet gäng som hade det lugnt och trevligt. 
 
Många lämnade dagen efter för att dra till Gili-öarna, men jag hade bestämt mig för att åka till Ubud, som inte ligger vid havet utan inni ön. Det visade sig att en tjej från Finland också ville dra dit, så vi bestämde oss för att åka tillsammans.
Dagen efter väcker jag henne, jag hade lagt mig tidigt, och vi gör oss i ordning för att bli skjutsade till bussen. Vi kommer iväg lite sent, och det behövdes tydligen tankas percis då också, plus rusningstrafik. Vi ser bussen åka precis när vi ska packa ur väskorna. Det var ju inte så bra. Vi hade som tur var inte köpt biljett, men gjorde det nu för nästa buss som skulle gå halv 2. Så, tillbaka till grannys för att dega och vänta.
Vi hinner med bussen denna gång. En väldigt kort buss, utan AC(gick bra med öppna fönster, om det inte var trafikstockning så klart), och VÄLDIGT skumpig. Sådär 2 decimeter ovanför sätet skumpig. Men resan varade bara 2 timmar och så var vi framme i Ubud.
 
Vi hade fått ett visitkort på ett ställe, nån killes moster ägde det, så vi tänkte att vi kollar det först och ser. Vägen var inte riktigt lika enkel eller kort som det såg ut på den lill kartan på baksidan. Efter en liten promenad med ryggsäckar i 20 min hittade vi det äntligen. Och det såg riktigt fint ut. 100 SEK för dubbelrum med fläkt, och rummet såg fint ut så vi tog det. 
Vi gick ut för att kolla in stället lite och hitta mat. Jag hade dom två senaste dagarna kommit in i att äta för lite, vilket gjorde mig så hungrig att jag inte hade någon aptit. Men vi fann ett riktigt coolt ställe och jag ångrade att jag inte hade kameran med mig för varje detalj var planerad. Väldigt västerlänskt såg det ut. Jag beställde nåt, och det visade sig vara kycklingspett med jordnötssås. Inte min grej riktigt, men klämde i mig fyra iaf. Vi strosade runt lite, väldigt mysigt liten stad, och gick sen hem och hängde med wifi och sen såg på film. Och upptäckte att vi hade kackerlackor i badrummet. Det var ju trevligt.
Innan vi la oss började jag känna mig varm och ont i kroppen. Blev livrädd att det kanske var dengue feber, men Julia lugnade mig(hon har haft det själv) och gv mig en tablett. 
Vaknade 4 på natten i hög feber. Helt övertygad om att det var dengue och att jag skulle dö. Kan ju vara lite hypokondrisk, men jag hade feber.
På morgonen hade vi tänkt byta ställe, pga av kackerlackorna, men värdinnan var snäll och lät oss byta rum och ringde efter doktor. Han och en sköterska kom och undersökte mig och ställde frågor. Och tog blodprov. De skulle komma tillbaka fyra timmar senare med resultatet och under tiden skulle jag dricka massa vätska ersättning, eller vad det nu var han gav mig, och lite tabletter. Vi bytte rum och jag låg och dog lite, när jag inte hade diarré. Mysigt. 
När dom kom tillbaka var diagnosen bakteriell infektion i magen, ni vet diarré, och denguetstet var negativt! Vilken lycka! Så lycklig jag nu kunde vara med 39,5 i feber. Fick antibiotika och mer tabletter för magen, och sen var det bara att försöka leva vidare. Julia fick gå iväg och köpa termometer så jag kunde hålla kolla på febern. Åt feber nedsättande, som fungerade tills de inte gjorde det längre ch febern steg igen, och jag var tvungen att vänta på att ta en ny för man får ju inte ta för många eller för tätt. Högsta tempen som mättes var 39,9. Kändes lite läskigt. Och det var väldigt svårt att få i sig mat. Det blev lite ris och pytteliten av en wrap Julia köpte, som jag ju egentligen inte gillar ens när jag är frisk. 
Ja, så blev det natt. Dagen efter låg feber på 38,5. Det är fortfarande högt men jag bestämde mig för att inte ta någon feber nedsättande för att se hur det gick. Upptäckte också att snabbnudlar var något jag inte mådde illa av att bara tänka på det, inte mycket näring men det fyllde magen, lite. När jag gick och la mig den kvällen var jag nere på 37,2. Morgonen efter vaknade jag helt feberfri, om än lite klen.
Fortfarande inte mycket aptit men fick i mig lite banan till frukost, lite snabbnudlar några timmar senare. Och vid fyratiden gick vi ut för att äta sen lunch och då fick jag i mig lite kycklingbitar.
 
Den kvällen åkte Julia tillbaka till Kuta, ho kom till Ubud för att göra yoga, och klättra en vulkan(typ) som jag också tänkt göra och sett fram emot. Så jag hade ganska tråkigt ätandess mina nudlar. Satt på balkongen när jag hörde två tjejer som försökte fråga tjejerna i receptionen något. Ägarinnan här är jättebra på engelska, men hon går hem ganska tidigt och tjejerna som jobbar här är jättedåliga på engelska. Så jag gick ner och sa det jag visste. Det visade sig vara två 19 åriga tjejer från Columbia. Dom jobbade som spanskalärare i Singapore en termin men var tvugna att göra såkallade visa-runs varje månad och passade då på att resa runt lite i resten av sydost Asien. Trevliga tjejer. 
 
Dagen efter hade jag tänkt lämna Ubud och åka till Lovina beach. Kände mig bättre ochville till havet och stranden. Sov otroligt dåligt men gick upp halv nio och bad om frukost, åt nästan hela pannkakan, som var grön. Och gick ner och frågade om dom visste om bussar till Lovina. Tanten tog med mig till ett ställe 50 m bort som sålde biljetter och tydligen gick det bara en buss kl 11. Jag hade tänkt att det skulle vara en på eftermiddagen också så jag kunde gå omkring och se lite mer av Ubud. Istället tog jag en natt till, gick tillbaka och sov till kl 13. Detta är idag alltså.
Har försökt hitta något jag vill äta. Gick till stället vi var första dagen så jag kunde ta kort, fick i mig två springrolls. Sedan gick jag till en marknad där jag köpte en ring och en pappersdocka, typ, som aldrig kommer klara sig hem. Sedan till ett bageri där dom hade vad det såg ut att vara en liten paj med makaroner i tomatsås. Det var mer en söt vetebulle med makaroner i tomatsås PÅ. Köpte snabbnudlar påvägen hem.
Nu sitter jag i beckmörker då strömmen precis gick, jag antar i hela stan. Så det kan hända att detta inte kommer upp förän i morgon.
 
Ja, det blev långt, men det var allt i princip. :-) 
Ska försöka bli bättre men lovar inget, hihi. 
 
 

Kommentera här: