Luang Prabang

Något man la märke till var hur europeiskt det såg ut över allt, eller snarare franskt. Och det är ju inte så konstigt då landet tillhörde Frankrike under en längre tid. Pittoreskt.
 
Jag och Bas bjöd Morgane och Carly som jag sa, sedan gick vi på the nightmarket som är längs huvudgatan varje kväll. En ganska bra marknad, inte för stor, mycket kläder och smycken, det var svårt att inte köpa något. 
Sedan gick vi till baren Utopia, som tydligen är ganska känd. Men det visste ju inte jag då jag bara har hängt på de andra, mycket tydligt när jag sista dagen skulle försöka gå hem själv en snabbis och hamnade lite fel. Men Utopia, verkligen värt sitt namn. Efter en lång typ av gränd in bland bostäder och billiga skitiga guesthouses kommer man fram till ett väldigt häftigt ställe, super mysigt! Så där hängde vi tills stängning, halv 12. I Laos har dom nämligen utegångsförbud från kl 12. I Luang Prabang finns det dock en bowlinghall ca 15 min utanför centrum dit många tar sig med tuktuk. Så det gjorde ju vi också förstås. Ganska märkligt, att bowla i en stor upplyst hall, i Laos.
 
Dagen efter, söndag, åkte vi till ett väldigt häftigt vattenfall, där man också kunde bada. Det är något alla tuktuk chaufförer alltid försöker sälja på en, att man ska åka till vattenfallet eller flygplatsen vilket är ganska konstigt. Vi tog en minibus iaf, och jag borde ha tagit åksjuktablett men jag trodde inte att det skulle vara så långt
som det var. Ja, det var den dagen. Kommer inte ihåg var vi åt, men vi avslutade på Utopia igen, men ingen bowling.
 
Måndag åt vi frukost på ett frukost/lunchställe som lika gärna kunde vara i Stockholm/Paris/London så europeiskt var det, dyrt men väldigt gott och ordentligt. Därefter skulle vi upp i ett tempel som ligger på ett berg, typ mitt i stan men. Över 300 trappsteg, supervarmt, templet var litet och inte superspeciellt men vilken utsikt! Väldigt fint.
Sedan unnande jag, Morgane och Carly oss varsin olj-massage, det var ganska speciellt. Jag och Morgaine fick varsin "ladyboy" och Carly fick en gubbe, och lite mer av kroppen masserad än oss andra, men det visste hon ju inte föränn vi sa att vi inte fått det. Så för att dämpa hennes chock gick vi till Utopia för en drink och fördriva eftermiddagen, först då insåg jag att det ligger precis intill floden, så vi hade mycket fin utsikt. På kvällen åt vi buffé på en liten avviksgränd till nattmarknaden där de hade flera stånd med buffé. Denna kväll avslutade vi på ett annat mysigt ställe, Lao Lao.
 
Tisdag hade jag bokat in mig på en dyr kurs för att lära mig att färga silke på traditionellt sätt och väva. Något de andra hade väldigt kul åt, att jag suttit 2 dagar på en skruttig båt och sen lägger massa pengar på en endagskurs, men så har jag ju mer pemgar än dem(hihi).
Företaget drivs av en kvinna från england och en kvinna från laos. Väldigt fint ordnat vid floden, de har även en affär inne i stan. Man förstår ju att det inte är särskilt reprensativt för hur laos verkligen ser ut, men så är egentligen hela Luang Prabang. Men de hjälper ändå ganska många människor vad jag kan förstå.
Tyckte det var väldigt kul iaf, vävde en lite grön sidenduk med ett mönster på.
När jag kom tillbaka hade jag och Bas bytt till ett annat rum, men de andra var inte tillbaka än så jag blev insläppt i rummet, som var mer än hälften så litet, där jag klämmde i mig ett helt paket Oreos(har blivit total beroende). De hade åkt till ett ställe med pool och hängt hela dagen. 
På kvällen åt vi mat på LaoLao, hade spelkortsturnering(vi har spelat MYCKET kort) eftersom det var sista kvällen tillsammans. Sedan avslutade vi kvällen på Utopia, dock hade jag grym huvudvärk, och kände att en förkylning nog var på väg, så jag vilade mitt i stimmet. Spelade lite mer kort på rummet innan vi la oss.
Vaknade med en grym förkylning, checkade ut vid 11, åt frukost på det där bra dyra stället. Satte oss sedan på Utopia, där Bas sedan lämnade oss eftersom hans buss till Vang Vieng gick vid ett-tiden. Lite sorgligt. Vi bestämde oss för att hänga på Utopia hela dagen, vi skulle ta en sovbuss på kvällen. Jag fick gå tillbaka till vårt guesthouse eftersom jag inte tagit med mig nån bok. Gick som nämnt tidigare lite vilse, supersvettig då det var dundervarmt och jag var alldeles tjock i huvudet. Vi hadde en bit att gå också. Sedan fick jag gå hela vägen tillbaka med en annan, medveten, omväg för att jag behövde ta ut pengar, för typ femtielfte gången. 
Laos är faktiskt ganska dyrt, pengarna rullar iväg och jag har ju som vanligt ingen koll.
Vid 5-6 tiden var vi tillbaka vid guesthouset där vi väntade på att en tuktuk skulle ta oss till bussen.
Och bussen avgick halv nio. Faktiskt ganska bekväm, fast man kan inte vara särskilt stor. Och förkylning är aldrig någon hitt någonstans, men kanske ännu lite mindre på en 10-timmars bussresa med full AC.
Vi kom fram till Vientiene vid 6 tiden idag, fann samma café som i Luang Prabang, där vi hängde ett tag tills vi gick och letade upp det hostel som Morgane och Carly egentligen skulle ha bott en natt på, men de stannade en extra natt i Luang Prabang istället. De skulle nu istället vänta några timmar innan de begav sig till flygplatsen. Men jag skulle ju checka in. Fick vänta till 12, så låg och sov i en soffa alldeles för trött och förkyld för att gå med tjejerna ut. 
Samtidigt som jag checkade in åkte dom till flygplatsen för att flyga till Vietnamn. Också lite sorgligt, speciellt eftersom dom var så organiserade och jag bara har hängt på utan någon som helst koll. Även de uttryckte denna oro om hur jag skulle klara mig nu. Men det ska väl gå.a
Så nu är jag själv igen, lite trist. 
 
Kommer nog inte stanna i Vientiene mer än en/två nätter då det inte finns mycket att göra här. Ska se om jag kan ta mig söderut, kanske göra nån trekking eftersom det inte blivit av än.
 
 

Kommentera här: